Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser

Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser er én af fire studieretninger på Kunstakademiets kandidatuddannelse. 

Undervisningen på Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser har til formål at styrke din faglige viden, dine metodiske færdigheder og din professionelle kunnen inden for billedkunst med særligt fokus på stedsspecifikke, performative og øvrige billedkunstneriske praksisser. 

Gennem både praktisk arbejde i atelieret og teoretiske forløb udvikler du din egen kunstneriske praksis, metode og faglighed, så du kan virke som professionel billedkunstner, opretholde en selvstændig praksis og løse både kunstneriske og formidlingsmæssige opgaver.

Kandidatuddannelsen er en praksisbaseret uddannelse, der bygger på kunstnerisk udviklingsarbejde, forskning og kritisk refleksion. 

Uddannelsen har som hovedformål, at du kan arbejde professionelt inden for billedkunstens felt, og den kvalificerer dig også til eventuelle ph.d.-studier i billedkunst.

Undervisningen

Inden semesterstart laver skolens professor en semesterplan for det kommende semesters undervisning, der kan omfatte f.eks. individuel vejledning, fælles kritik, seminarer, workshops, ekskursioner, gæsteforelæsninger, afdelingsforsamlinger og studierejser.

Undervisningen tager udgangspunkt i din egen kunstneriske praksis som studerende. Gennem dialog og sparring med professorer, lektorer, gæsteundervisere og medstuderende udvikler du både dit kunstneriske sprog og din evne til at arbejde selvstændigt, metodisk og kritisk.

Centralt i studiet er dit eget arbejde i atelieret og på Kunstakademiets værksteder og laboratorier.